Zapewne większość z nas przynajmniej raz w życiu miała okazję nocować w hotelu czy pensjonacie. Czy kiedykolwiek zastanawialiście się czym są widoczne na elewacjach tych budynków “gwiazdki”? Co one oznaczają?
Wyżej wspomniane “gwiazdki” są niczym innym jak potwierdzeniem jakości i spełnienia norm wymaganych przez prawo. To swego rodzaju certyfikat, który stał się oczekiwanym przez konsumentów standardem regulowanym przez 3 akty prawne:
● Ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych.
● Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie.
● Rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki z dnia 16 listopada 2011 r.
Kategoryzacja (Standaryzacja) obiektów hotelarskich to podział obiektów danego rodzaju na grupy wg z góry ustalonych kryteriów, celem określenia zakresu i standardu świadczonych usług oraz wariantów wyposażenia.
Warto w tym momencie zaznaczyć, że kategoryzacja hoteli jest pojęciem lokalnym. W różnych państwach taki sam standard obiektów hotelarskich może zostać przypisany do różnych kategorii.
Każdy obiekt chcący podlegać kategoryzacji musi spełnić ustawowo określone wymagania (budowlane, sanitarne, przeciwpożarowe i inne), aby zostać sklasyfikowanym jako placówka jednego z ośmiu odgórnie określonych rodzajów (art. 36 ustawy o usługach turystycznych).
Aby uzyskać decyzję o zaszeregowaniu i nadaniu kategorii należy sporządzić wniosek i uiścić odpowiednie opłaty. Wysokość opłat określa Rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki z dnia 29.12.2010 r. w sprawie opłat związanych z zaszeregowaniem obiektu hotelarskiego. Opłata za wydanie decyzji o zaszeregowaniu wynosi 10 zł.
Opłata związana z dokonaniem oceny spełniania przez obiekt hotelarski wymagań niezbędnych do zaszeregowania obiektu do określonego rodzaju i kategorii wynoszą od 100 do 1500 zł (w zależności od obiektu) i wnosi się ją na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego, która przeprowadza ocenę.
Warto również wspomnieć, że budowa hotelu czy przebudowa już istniejącego wiąże się z poniesieniem dużych nakładów finansowych i wymaga czasu. Chcąc go zaoszczędzić i od samego początku zadbać o odpowiednią reklamę naszego hotelu możemy ubiegać się o tzw. promesę – przyrzeczenie zaszeregowania. Po otrzymaniu promesy zaszeregowania obiektu hotelarskiego, w okresie jej ważności (maksymalnie 2 lata) można używać nazwy rodzajowej i oznaczenia kategorii do celów informacyjnych oraz reklamy i promocji.
Zgodnie z ustawą zarządca hotelu jest zobowiązany do umieszczenia w widocznym miejscu (również na zewnątrz obiektu hotelarskiego):
● nazwę oraz siedzibę lub imię i nazwisko, a także adres przedsiębiorcy świadczącego usługi hotelarskie w tym obiekcie;
● tablicę określającą rodzaj i kategorię obiektu;
● informację o zakresie świadczonych usług wraz z podstawowymi cenami;
● informację o przystosowaniu obiektu do obsługi osób niepełnosprawnych.
Na koniec należy wspomnieć, że świadczenie usług hotelarskich niezgodnie z przynależnością danego obiektu podlega karze grzywny, lub ograniczeniu wolności. Warto więc stosować się do obowiązujących przepisów i uniknąć dodatkowych kosztów oraz złej reputacji.
Źródła:
- https://www.biznes.gov.pl/pl/firma/inwestycje-budowlane/chce-zbudowac-hotel/proc_1128-wniosek-o-potwierdzenie-zaszeregowania-obiektu-hotelarskiego [data dostępu: 07.01.2021]
- http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,29,147,2717,,,rozporzadzenie-ministra-sportu-i-turystyki-z-dnia-29122010-r.html [data dostępu: 07.01.2021]
- http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,29,147,2716,,20200331,ustawa-z-dnia-29081997-r-o-uslugach-hotelarskich.html [data dostępu: 07.01.2021]
- https://bookingsolutions.pl/blog/zaszeregowanie-i-kategoryzacja-hoteli-jak-zaczac/ [data dostępu 04.01.2021]
- Mariola Milewska, Bogdan Włodarczyk “Hotelarstwo – Podstawowe wiadomości”, PWE 2015