Biuro DC Finanse pomaga przebrnąć przez formularz rejestracyjny – w przypadku osób, dla których będziemy prowadzić księgowość jest to usługa bezpłatna.
1. Kto rejestruje działalność w CEIDG?
- przedsiębiorcy prowadzący jednoosobowe działalności gospodarcze
- wspólnicy spółek cywilnych
2. Jak złożyć wniosek o wpis do CEIDG?
Najszybszym rozwiązaniem jest założyć działalność poprzez kreator logując się na stronie logowanie.biznes.gov.pl lub przez stronę prod.ceidg.gov.pl/ceidg.cms.engine/
Aby zarejestrować działalność online konieczne jest posiadanie podpisu kwalifikowanego lub profilu zaufanego. W przypadku braku wymienionych podpisów konieczna będzie wizyta w urzędzie.
Należy wskazać, że zarówno rejestracja online oraz tradycyjna jest bezpłatna.
3. Jakie dane należy uzupełnić rejestrując działalność w CEIDG?
- podstawowe dane wnioskodawcy m.in.: imię i nazwisko, PESEL, adres zamieszkania, imiona rodziców,
- numery NIP i REGON – jeśli nie posiadasz zostaną ono nadane w ciągu kilku dni,
- należy złożyć oświadczenie, że posiadasz tytułu prawny do lokalu w którym prowadzona będzie działalność (zazwyczaj własność lub umowa najmu) oraz podać adresy związane z działalności tj. adres miejsca prowadzenia działalności, dodatkowe adresy prowadzenia działalności oraz adres korespondencyjny do doręczeń,
- firma – czyli nazwa. Nazwa musi zawierać co najmniej imię i nazwisko przedsiębiorcy oraz może być uzupełniona do dodatkowe określenia. Nazwa powinna sugerować przedmiot działalności i nie może wprowadzać w błąd,
- przewidywana liczba pracujących oraz PKD, w tym 1 kod główny,
- data rozpoczęcia działalności, – może to być data wsteczna, bieżąca lub przyszła,
- dane kontaktowe – telefon, mail, strona www – pole fakultatywne; ponadto można zastrzec by dane nie były widoczne dla wszystkich a jedynie dla urzędów,
- data podlegania ubezpieczeniu w ZUS czyli data rozpoczęcia działalności,
- wskazanie Naczelnika Urzędu Skarbowego właściwego ze względu na adres zamieszkania, wybór formy opodatkowania,
- nazwa, NIP i adres biura rachunkowego, (jeżeli jest)
- informacja o małżeńskiej wspólności majątkowej,
- wskazanie rachunków bankowych związanych z prowadzoną firmą (może to być konto osobiste).
4. Co jeszcze można „załatwić” składając wniosek o rejestrację działalności w CEIDG:
- zgłoszenie do ZUS,
- udzielić pełnomocnictwa,
- zgłosić się jako podatnik VAT (jeśli posiadasz NIP),
- wnioskować o nadanie numer NIP i REGON.
Ponadto przed wypełnieniem wniosku CEIDG obowiązkowo zapoznaj się z instrukcją do wniosku.
Tam szczegółowo opisano krok po kroku etapy wypełniania wniosku oraz zakładką na biznes.gov.pl
https://prod.ceidg.gov.pl/ceidg.cms.engine/?F;1886f97b-43a9-4b16-b197-cc969b6917ba
Dodatkowo należy pamiętać o konieczności dokonania zmian w CEIDG w ciągu 7 dni od zaistnienia zmiany.