Departamenty wg USALI – gastronomia (cz.2)

Niezwykle istotnym obszarem departamentu gastronomia są też usługi, oraz produkty niezwiązane z żywnością, czy napojami. Organizowanie imprez okolicznościowych, obsługa cateringowa konferencji to osobne źródła przychodu, według klasyfikacji USALI wciąż ujęte w departamencie gastronomii (F&B).

Gastronomia hotelowa to również przychody z ze sprzedaży usług i produktów, nie będącymi żywnością i napojami. Do takich przychodów zaliczamy na przykład przychody z tytułu, wynajmu sal konferencyjnych i bankietowych, organizacji ślubów, chrzcin, oraz innych imprez okolicznościowych, wynajmu sprzętu audio, przychody z tytułu opłat za obsługę tych imprez i nie tylko. Należy zaznaczyć, że jeżeli czasowy dostęp do Internetu jest płatny w naszym hotelu, to nie będzie on przychodem departamentu gastronomia, jak to często jest ewidencjonowane, a osobnego departamentu wydzielonego przez USALI – telekomunikacja.

Podobnie jak w przypadku departamentu pokoje należy wziąć pod uwagę kwestie pakietów gastronomicznych. USALI wymaga od nas precyzyjnego określenia jakiego departamentu dotyczy dana część pakietu. Należy pamiętać również o tym, czego wymaga od nas prawo polskie, a mianowicie o różnych stawkach VAT dla różnych produktów, czy usług. W jaki sposób należy to robić pisaliśmy już wcześniej w artykule „DEPARTAMENTY WG USALI – POKOJE (CZ. 2)” – zapraszam do lektury.

Tym oto charakteryzuje się wyodrębniony wg USALI departament gastronomii. Właściwe jego wyodrębnienie jest niezbędne w celu właściwego poznania wyników poszczególnych działalności hotelu. W kolejnych artykułach dokładnie omówimy poszczególne koszty będące częścią tego departamentu, a następnie przejdziemy do tego, co w USALI najważniejsze – wskaźników, oraz budżetowania.

Ostatnie artykuły dotyczące USALI: